2014.

Zomer 2014.
Op 25 juni vertrok Rik Neirynck naar Kinshasa voor Artsen zonder Vakantie om in Katako-Kombe samen met King en Placide een nieuwe generator en een nieuwe autoclaaf te installeren.

Het is de bedoeling om elektriciteit te installeren in het klooster van de zusters en in de nieuwe spoed. Dat laatste zou vorig jaar al kunnen gedaan geweest zijn maar een hevig onweer had daar anders over beslist. Tijdens dat onweer is het dak van de chirurgie volledig én in één stuk weggeblazen; aan het dak van de nieuwe spoed was er veel schade.

Rik logeerde bij een Vlaams ondernemer, Dirk, die al jaren in Congo actief is. Hij heeft daar o.a. een grote steenbakkerij. Omdat de baksteen business niet al te goed loopt heeft hij besloten om een deel van die steenbakkerij om te bouwen tot een vier verdiepingen hoog ziekenhuis. Het contrast van Riks logement met dat in Katako-Kombe is niet te beschrijven, toch niet op deze pagina’s.

Op 28 juni vlogen King, Placide en Rik naar Lodja. Het vliegtuig vertrok met ruim drie uur vertraging en lande vlak voor zonsondergang in Lodja. Dus was er geen sprake van om dan nog naar Katako-Kombe door te reizen. ’s Anderendaags reden King en Placide per 4x4 naar Katako-Kombe. Ze zouden ruim acht uur onderweg zijn. Rik reed achterop de motor van verpleger Albert, dr. Lucien vergezelde hem achterop de motor van Trésor. Het was een aangename rit door een van de prachtigste omgevingen ter wereld.
De rit, 125 kilometer lang duurde ‘slechts’ drie uur. Met de 4x4 deden ze er ruim zes (!) uur over.

Abbé Placide, technicus in opleiding
helpt bij de installatie van
de nieuwe generator.





De installatie van de generator en de elektrische installatie van de autoclaaf verliepen vlot.
Rik en Dr. Lucien, de geneesheer directeur, organiseerden een vergadering met het betrokken personeel om uitgebreid de nieuwe autoclaaf te bespreken. Er werd in die vergadering beslist om de autoclaaf niet te gebruiken tot er voldoende proper water kon gegarandeerd worden.
Bij een test met voldoende proper water voor één sterilisatiebeurt bleek er iest verkeerd te lopen met de programmatie van de autoclaaf. De tes werd stop gezet.
Mèèrdeuuuu!!!

De installeren van de elektriciteit in het gebouw voor de spoedafdeling verliep vlot. Deze afdeling zal dus binnenkort in dienst genomen worden.

En het ziekenhuis?
Ook nu was er van ’s morgens vroeg, élke dag,
een toevloed van mensen die op consultatie kwamen.
De pediatrie lag overvol: veel gevallen van malaria en diarhee.
Ook de materniteit had veel te doen en bijna elke dag werd een kindje geboren. Regelmatig moest een van de dokters een keizersnede toepassen.

CAA vloog 'voorlopig' niet meer op Lodja; zogezegd om de vliegtuigen te herstellen. In oktober vliegt CAA nog altijd niet op Lodja en moeten we ons behelpen met de kleinere vliegtuigen van KapFret die echter verre van stipt vliegen.
Het lijkt wel of 'het niet op een dag aankomt'.

Eind september vertrokken Dr. Herman Burvenich en Dr. Staf Nietvelt, beiden oftalmoloog, naar Katako-Kombe. Voor Herman was het zijn derde missie daar, voor Staf de eerste. Naar we vernemen verloopt alles naar wens.

In november is er een nieuwe chirurgische missie met Dr. Devriendt gepland en Dr. Kluyskens reist dan ook naar daar voor een evaluatiemissie.


Meer info? klik hier



dagboek
   
   
   

index